Od 1. ledna 2020 budou muset provozovatelé trajektů v Irském moři dodržovat nové předpisy týkající se množství síry použité v palivu pohánějícím hlavní motory jejich plavidla.
Od ledna budou na palubě plavidel platit nová celosvětová nařízení o síře, přičemž se obsah síry omezí na 0,5 % paliva. Účelem tohoto nařízení je výrazně snížit množství oxidu siřičitého produkovaného loděmi, což má pro planetu významné zdravotní a environmentální přínosy, zejména pro obyvatelstvo žijící v blízkosti přístavů a pobřeží. Oxidy síry jsou známy tím, že způsobují respirační příznaky, kyselý déšť a poškozují život rostlin.
Hlavním typem „bunkrového“ oleje pro lodě je těžký topný olej, který se získává destilací z ropy. Síra se nachází v ropě a když je spálena, je vyloučena přes lodní emise. Od roku 2005 se ke snižování emisí oxidu siřičitého z lodí používá Mezinárodní úmluva o zabránění znečištění z lodí.
Do 31. prosince 2019 zůstává limit obsahu síry v lodním palivu 3,5 % u trajektů provozovaných mimo oblasti kontroly emisí. Irské moře je v současné době mimo oblasti kontroly emisí, ale od 1. ledna 2020 budou provozovatelé právně povinni zajistit, aby jejich plavidla splňovala novou dolní hranici. Alternativně mohou změnit použité palivo nebo způsob snížení emisí.
K dispozici jsou nové druhy paliva s nízkým obsahem síry, jako je zkapalněný zemní plyn (LNG) a biopalivo, což ale stojí více než stávající palivo. Palivo představuje velkou část celkových nákladů pro provozovatele trajektu a tento nevyhnutelný dodatečný náklad bude přenesen na zákazníky v podobě nového nízkého příjmu síry. To bude pravděpodobně přeneseno prostřednictvím zvýšených sazeb BAF / MARPOL, ačkoli někteří provozovatelé uvedli, že nahradí svůj stávající příplatek za BAF novým palivovým příplatkem. Nový příplatek bude pravděpodobně zaveden od prosince, aby se zajistilo dodržování termínu 1. ledna. Přechod může být komplikovaný proces a nevyhovující palivo bude muset být zcela odstraněno z každého plavidla.
Phil Simpson, ředitel společnosti Freightlink, uvedl;
Jelikož se výjimka platná pro Irské moře v rámci směrnice EU o síře blíží ke konci, v lednu 2020 budou trajekty Irského moře podléhat stejným pravidlům jako ostatní oblasti plavby. I když zvýšení nákladů není nikdy vítáno, toto datum je známo již několik let a evropští dopravci platili příplatky na různých přepravních cestách řadu let.
Jako alternativní, ale nákladnou variantu mohou trajekty pokračovat v nákupu těžkého topného oleje, ale místo instalace „pračky“ snížit produkci oxidu siřičitého vypuzovaného ve výfukových plynech. Toto řešení je kontroverzní. Mnoho přístavů, včetně přístavu Dublin, zakazuje používání návrhů praček s otevřenou smyčkou z důvodů ochrany životního prostředí. Provozovatelé irského moře Seatruck a P&O Ferries již oznámili, že budou používat nové 0,5 % palivo spíše než pračky.
Je třeba si uvědomit, že vzhledem k množství nákladu a cestujících přepravených trajektem jsou stále jedním z energeticky nejúčinnějších dostupných způsobů dopravy. Investováním do technologií s vyšší energetickou účinností mohou plavidla spalovat méně paliva, a tudíž produkovat nižší emise.