
Řidiči nákladních vozidel jsou ze zákona povinni každý den dodržovat určitý počet hodin odpočinku.
Jak ale ovlivňují trajektové cesty odpočinkové doby řidičů? V tomto článku se budeme zabývat nejnovějšími právními předpisy vlády Spojeného království a EU.
Užitečné odkazy na stránky vlády Spojeného království (v angličtině)
Odpočinek na trajektech – předpisy Velké Británie
Ve Velké Británii neexistuje mnoho oficiálních pokynů týkajících se vlivu trajektů na doby odpočinku řidičů, což je částečně způsobeno geografickými podmínkami Velké Británie (vnitrostátní cesty trajektem trvají málokdy déle než několik hodin).
I přesto však existují povinná pravidla pro odpočinek řidičů, která musí být správně dodržována.
Zákonem je i nadále stanoveno, že řidiči musí čerpat celou denní dobu odpočinku, která činí 11 hodin (nebo zkrácenou dobu 9 hodin, a to až třikrát během týdenního odpočinku).
Pokud řidič čerpá pravidelnou denní dobu odpočinku (11 hodin), která je přerušena cestou trajektem nebo vlakem, platí následující pravidla:
Limit přerušení: Odpočinek může být přerušen maximálně dvakrát, přičemž celková doba všech přerušení nesmí přesáhnout jednu hodinu.
Není vyžadována kompenzace: Důležité je, že čas ztracený v důsledku těchto přerušení (např. nástup/výstup) nemusí být přidán na konec celkové 11hodinové doby odpočinku. Celková doba odpočinku zůstává 11 hodin (nebo 9 hodin v případě zkráceného odpočinku).
Spací zařízení: Aby byl odpočinek platný, musí mít řidič přístup ke spacímu zařízení (lůžku nebo lehátku).
V EU jsou však předpisy týkající se pracovní doby řidičů a odpočinku na trajektech o něco složitější.
Odpočinek na trajektech – předpisy EU
V EU mají řidiči nárok na pravidelný denní odpočinek v délce 11 hodin. Pravidla týkající se odpočinku na palubě trajektu se velmi podobají předpisům platným ve Velké Británii, ale nabízejí konkrétní možnosti rozdělení odpočinku:
1. Pravidelný denní odpočinek s přerušením (11 hodin)
- Pravidelný denní odpočinek v délce 11 hodin může být přerušen cestou trajektem nebo vlakem, pokud:
- Přerušení nepřesáhne maximálně dvě samostatná období.
- Celková délka obou přerušení dohromady nepřesahuje jednu hodinu.
- Řidič má přístup k lůžku nebo palandě.
- Za přerušení není vyžadována žádná kompenzace; celková délka odpočinku zůstává 11 hodin.
2. Rozdělený denní odpočinek (3 hodiny + 9 hodin)
Na rozdíl od vnitrostátního režimu Spojeného království pravidla EU výslovně umožňují rozdělení pravidelného denního odpočinku na dvě období v rámci 24hodinového cyklu:
- První období musí trvat nejméně 3 hodiny.
-
Druhé období musí trvat nejméně 9 hodin.
Poznámka: Tato kombinace vede k celkovému odpočinku v délce 12 hodin (3 hodiny + 9 hodin) a splňuje podmínky pravidelného denního odpočinku.
Délka odpočinku na palubě trajektu bude záviset na použitém rozdělení. Pokud například řidič využije počáteční 3hodinový odpočinek před nástupem na palubu, může si vzít 9hodinový odpočinek během plavby trajektem (nebo naopak), za předpokladu, že veškerý odpočinek proběhne ve stejném 24hodinovém období.
Přerušený odpočinek
Jak bylo uvedeno výše, řidiči v EU si mohou vybrat mezi 11hodinovým odpočinkem nebo 9 a 3hodinovým odpočinkem (v rámci 24hodinového pracovního období).
Podle právních předpisů EU může být odpočinek řidiče přerušen (například během nakládání nebo vykládání trajektu) maximálně na 1 hodinu celkem, a to maximálně ve 2 samostatných přerušeních.
Pokud řidič čerpá odpočinek ve dvou samostatných obdobích (9 hodin a 3 hodiny), musí k oběma přerušením dojít během stejného odpočinku.
Pokud je odpočinek přerušen v EU, řidiči nemají ze zákona nárok na prodloužení doby odpočinku o ztracenou hodinu. Pokud tedy řidič odpočívá 3 hodiny před plavbou trajektem a 9 hodin během plavby, ale jeho odpočinek je na trajektu dvakrát přerušen, nemá nárok na žádné další hodiny odpočinku.
Cestujete s více než jedním řidičem?
Pokud cestuje více než jeden řidič, pravidla se mírně liší. U posádek se dvěma nebo více členy se 9 hodin považuje za dostatečnou denní dobu odpočinku, na rozdíl od 11 hodin u řidičů, kteří cestují sami.
Odpočinek řidičů – Velká Británie vs. EU
Obě území (Velká Británie a EU) povolují maximálně 2 přerušení odpočinku řidičů.
Hlavní rozdíl v předpisech však spočívá v tom, že v EU může být pravidelný denní odpočinek v délce 11 hodin přerušen maximálně dvakrát (celkem na 1 hodinu) – obvykle kvůli nástupu na trajekt nebo výstupu z něj.
Naopak předpisy GB trvají na tom, že musí být dodržena celá 11hodinová doba odpočinku a čas ztracený přerušením musí být nahrazen.
Řidiči musí dodržovat předpisy území, na kterém se nacházejí.
Více informací o dobách odpočinku řidičů najdete v oficiálním průvodci Drivers’ Hours guide na webových stránkách britské vlády.
na webových stránkách britské vlády Vyhledat a rezervovat a hladce projděte procesem rezervace nákladního trajektu a nákladního tunelu.
Považujete tento článek za užitečný? Přihlaste se k odběru našeho zpravodaje a nezmeškejte žádné novinky.