V úterý Theresa Mayová odhalila ve svém projevu o Brexitu pár klíčových detailů, které můžou ovlivnit nákladní dopravu ve Velké Británii po opuštění EU.
Jednotný trh je navržen tak, aby bylo pro národy Evropské unie jednodušší mezi sebou obchodovat. Umožňuje to volný pohyb zboží, služeb a pracovních sil po EU bez jakéhokoliv cla. V současné době je Británie řádným členem jednotného trhu a její podniky – včetně dopravců a provozovatelů trajektů – mají z tohoto vztahu prospěch.
Theresa May potvrdila, že Spojené království nemůže zůstat členem jednotného trhu, jakmile opustí EU. Bude muset být uzavřena nová dohoda o volném obchodu s cílem zajistit trvalý přístup k jednotnému trhu. Asociace nákladní dopravy se vyjádřila, že se těší z příslibu Theresy Mayové o " bezcelním a bezproblémovém trhu " s Evropskou unií a případných dohodách s dalšími zeměmi. Musí se však přezkoumat, kde může dojít k problémovým bodům v mezinárodním trhu a spolupracovat s vládou na vyjednaní nejlepších možných podmínek pro Britské podniky.
Jak jsme již zmínili v předchozím článku o Brexitu, je moc důležité, aby se nadále efektivně jednalo s Evropskýmitrajektovými provozovateli mimo jednotný trh.
Vysoko na seznamu priorit pro nákladní společnosti je zabezpečení toho, že celní poplatky nebudou uloženy za zboží ani jedné z krajin. V současné době je Británie členem Celní unie EU.
Británie sice opustí Evropskou celní unii, ale bude vyjednávat o nové dohodě s Evropskou unii. To je pro dopravné společnosti moc důležité, protože možné zavedení cla může mít katastrofální následky.
V plánu je buď zjednat zcela novou celní dohodu, stát se přidruženým členem existující celní unie, nebo zůstat součástí některých jejich prvků.
Vláda uvedla, že dojde k omezení migrace z Evropské unie. Ačkoli žádný model pro kontrolu množství lidi, kteří přicházejí do Británie z Evropy nebyl potvrzen, je několik možností.
Z pohledu občana EU pracujícího na pozici řidiče je důležité, aby tihle klíčoví pracovníci mohli zůstat v sektorech přepravy a logistiky pro prosperitu britské ekonomiky. Asociace nákladní dopravy uvedla, že budou po vládě chtít ujištění, že uzná a vyjde vstříc potřebám těchto sektorů.
Přijetím článku 50, který formálně oznamuje záměr Británie o odstoupení z Evropské unie, má být zveřejněn na konci března. Budeme mít i další novinky o Brexitu, protože k nim dojde.